Wetswijziging ‘Van school naar duurzaam werk’: Een duurzame aanpak voor jongeren

Het halen van een schooldiploma of het vinden en behouden van een baan na het afronden van een opleiding is niet voor iedere jongere vanzelfsprekend. Het ministerie van SZW en OCW bereiden daarom momenteel een wetswijziging voor onder de noemer “Van school naar duurzaam werk”. De wet biedt scholen, gemeenten en Doorstroompunten meer mogelijkheden om jongeren te ondersteunen en/of begeleiden tijdens school of naar werk. Naar verwachting treedt de wet op 1 januari 2026 in dienst. In aanloop hier naartoe zijn veel regio’s zich hier uiteraard op aan het voorbereiden. Een typisch samenwerkingsvraagstuk op het domein van onderwijs, arbeidsmarkt en zorg.

Aanleiding

In november 2022 maakte het ministerie van OCW bekend dat zij de bestaande aanpak tegen voortijdig schoolverlaten (VSV) wilde uitbreiden. Het doel is om jongeren niet alleen te helpen bij het afronden van hun school, maar ook om hen beter te ondersteunen in de overgang naar duurzaam werk. Het idee is dat jongeren niet alleen werk vinden, maar dit ook behouden, zodat hun kansen op de arbeidsmarkt op lange termijn verbeteren. Door deze aanpak beoogt het ministerie de kansengelijkheid onder jongeren te vergroten.

Een belangrijk onderdeel van het wetsvoorstel is dat de doelgroep wordt uitgebreid: niet alleen jongeren tot 23 jaar, maar ook die tot 27 jaar vallen straks onder de regeling. Daarnaast blijft er ruimte voor maatwerk, zodat ondersteuning beter aan zal sluiten op de individuele behoeften van jongeren. Met dit wetsvoorstel worden de huidige regelingen voor het regionaal programma VSV en de regionale aanpak jeugdwerkloosheid vervangen door een geïntegreerde benadering, die meer focus legt op duurzame werkgelegenheid voor jongeren.

Wat gaat er concreet veranderen in de regelingen?

De uitwerking is in vier samenhangende maatregelen opgenomen in het wetsvoorstel. Deze maatregelen zijn in de onderstaande infographic samengevat.

Van school naar duurzaam werk

In (de totstandkoming van) het regionaal programma zijn wettelijke verplichte rollen en verantwoordelijkheden voor de contactgemeente, de contactschool en de centrumgemeente van de arbeidsmarktregio. De contactgemeente vervult de rol van procesregisseur, waarbij ze ook de overige gemeenten in de regio vertegenwoordigt. Ze is medeverantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het programma en ontvangt de benodigde middelen voor de uitvoering namens de gemeenten.

De contactschool neemt een vergelijkbare rol op zich voor de scholen in de regio, waarbij zij de subsidieaanvraag doet en verantwoordelijk is voor de uitvoering van het programma binnen het onderwijs. De centrumgemeente vormt de schakel met de arbeidsmarktregio en heeft daarnaast ook een belangrijke rol in de coördinatie en de voortgang van het programma. Deze partijen voeren gezamenlijk bestuurlijk overleg over het programma, waarbij ook het zorgdomein betrokken dient te worden. Zo ontstaat een gezamenlijke aanpak om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en de overgang naar duurzaam werk te bevorderen.

Onze ervaring

De totstandkoming en uitvoering binnen de regionale programma’s in het kader de wet ‘Van school naar duurzaam werk’ zijn exemplarische samenwerkingsvraagstukken. Strategische keuzes, tactische vertaling in plannen en verbindende knooppunten in de uitvoering zijn noodzakelijk voor een optimale dienstverlening en ondersteuning aan jongeren. Hier zijn verschillende domeinen én partners hard nodig. Daar dragen wij vanuit PROOF Adviseurs als vanzelfsprekend graag ons steentje aan bij. En dat doen we ook. In Rivierenland begeleiden we dit regionale proces. In Eindhoven-Helmond – de Peel geven we desgevraagd advies over de implicaties van de wetswijziging en het proces.

Wilt u hier meer over weten neem dan contact op met onze adviseurs Michelle de Vries (michelle@proofadviseurs.nl) of Chantelle Jessurun (chantelle@proofadviseurs.nl).