Wanneer er op maatschappelijke thema’s wordt samengewerkt, zijn daar vaak overheidsinstanties bij betrokken. Soms werken overheden alleen onderling samen, zoals bij de realisatie van een Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland. Betrokken overheden kunnen daarnaast ook samenwerken met private en maatschappelijke organisaties. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer gecertificeerde instellingen de jeugdbescherming en jeugdreclassering uitvoeren waarvoor gemeenten op basis van de Jeugdwet een zorgplicht hebben, zoals in Noord-Brabant.
Samenwerkingsvormen
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat private partijen met elkaar samenwerken om een maatschappelijk doel te realiseren. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om een project waarbij arbeidsplaatsen worden gerealiseerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of mensen in de bijstand. Wanneer publieke en private partijen een gezamenlijke businesscase realiseren, wordt er gesproken van publiek-private samenwerking (PPS). Deze samenwerking komt vaak voor bij gebiedsontwikkeling, afvalverwerking en projecten voor een circulaire economie. Daarnaast zien we de PPS bijvoorbeeld ook binnen het sociaal domein of bij beheer van recreatie- en natuurgebieden. Wanneer er naast overheden en private partijen ook onderwijs- en kennisinstellingen meedoen in een dergelijke samenwerking, spreken we van een triple helix. Denk hierbij ook aan sociale innovatie en circulaire economie evenals aan algemeen economisch beleid en data. Weer een andere vorm van samenwerking is de multiple helix, waarbij naast deze drie groepen ook nog andere maatschappelijke partijen betrokken zijn, zoals burgers.
Specifieke kennis
Dit soort samenwerking vergt specifieke kennis en kunde om verschillen en overeenkomsten tussen partijen een goede plek te kunnen geven in de governance. De beginselen en regelgeving die voor de betrokken overheden gelden, moeten daarbij toegepast worden zonder dat daardoor onnodige beperking ontstaat. Denk daarbij aan de beginselen van behoorlijk bestuur, de wet markt en overheid en staatssteun- en aanbestedingswetgeving. Ook het proces zelf vraagt om bijzondere vaardigheden. Bij overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke ondernemingen zijn er (vaak ook per sector) verschillen in te volgen procedures en werkwijzen bij projecten. Het proces dient dan aan te sluiten bij ieders gevoel voor snelheid en zorgvuldigheid. In de beschrijving van ons project in de regio Helmond leest u hoe wij triple helix-partijen hebben geholpen bij een mooie opgave voor meer werkgelegenheid.